Date generale:
- Nume proiect: COACHING DIGITAL ȘI MINDSET POZITIV
- Judeţ / Oraş: Vâlcea/Râmnicu Vâlcea
- Nume și prenume inițiator proiect / membri echipă de proiect: inginer Laurențiu Copăceanu/ Petcu Ana/Constantinescu Andreea
- Direcția / direcțiile principale de acțiune ale proiectului:
☐ sănătate / wellbeing
☒ educație
☐ mediu
☐ dezvoltare regională
- Durata estimată pentru implementarea proiectului: 01.07.2023 – 31.12.2023
II. Informații despre proiect:
Demonstrată în timpul pandemiei COVID-19, dar și confirmată de contextul european actual, digitalizarea învățământului din România este o necesitate care poate stimula motivația pentru învățare, mai ales în cazul unei generații născută sub semnul digitalului, o generație pentru care esențialul învățării se centrează pe înțelegerea ideii : DE CE VREAU SĂ ÎNVĂȚ? Motivarea elevilor pentru studiu și creșterea interesului pentru mediul școlar este noua provocare a sistemului de învățământ iar unul dintre paradoxurile generației actuale stă în faptul că accesul la informație este nelimitat și neîngrădit dar elevii nu mai sunt capabil să filtreze în mod creativ și personal acest volum uriaș de informații. Un rezultat nefast al acestui paradox: elevii nu mai sunt capabil să întrevadă rolul și misiunea școlii/ a studiului, iar în linii și mai mari, nu mai pot defini clar o direcție a existenței lor sociale, chiar și personale. Aici intervine necesitatea coachingului, ceea ce numeam în mod tradițional dirigenție s-a transformat în consiliere și orientare și tinde spre mai modernul termen de coaching. Elevii trebuie îndrumați și consiliați către spațiul social, acolo unde trebuie să funcționeze ca cetățeni implicați activ și conștient în viața comunității lor dar și ca persoane conștiente de sine și capabile să facă față impactului emoțional al vieții profesionale, sociale și personale.
Proiectul își propune să lupte împotriva acestui paradox prin propriile sale arme: digitalizarea este necesară și nu trebuie văzută ca o capcană pentru dezvoltarea abilităților emoționale, ci îi trebuie exploatată în mod strategic utilitatea în motivarea elevilor pentru școală și învățare, în mod mai larg poate fi utilizată în mod inteligent (SMART) pentru dezvoltarea abilităților de viață ale elevilor (SOFT-SKILL) și crearea unui MINDSET POZITIV care să le permită o integrare ușoară în colectiv/comunitate/grupuri de lucru.
Motivația este motorul învățării, iar o abordare pozitivă în mediul școlar a actului de învățare/evaluare este ceea ce ne dorim pentru elevii noștri. Din păcate, chiar dacă cele două școli partenere au rezultate excepționale, motivarea tuturor elevilor rămăne marea provocare a zilelor noastre iar construirea unei atmosfere de lucru pozitive și relaxante este o piedică în atingerea obiectivelor generale ale învățământului românesc. Acest lucru se datorează, pe de o parte, condițiilor de lucru ale elevilor (spații neprimitoare, tehnici de lucru desuete, lipsa mijloacelor digitale, atitudinea reticentă a unor cadre didactice etc.) iar, pe de altă parte, unei slabe investiții în inteligența emoțională a elevilor, aspect esențial în dezvoltarea personală a fiecărui individ și capitol foarte slab dezvoltat în România. Raportarea la IQ este o regulă aproape generală în România dar puțini profesori iau în considerare aspecte legate de EQ. Proiectul nostru își propune să reunească aceste două aspecte și să permită crearea unui parteneriat stabil și coerent între două instituții de învățământ din Râmnicu Vâlcea: cea mai bună școală gimnazială din oraș, ANTON PANN, și cel mai bun liceu, MATEI BASARAB. Cel din urmă își propune prin acest proiect un coaching la nivel instituțional și oferirea unui model de digitalizare, realizată anterior grație unor diferite proiecte de cooperare, inclusiv cele CEZ. Acest model va fi transferat în instituția parteneră și va fi completat de noile elemente ale proiectului actual.
In planul de dezvoltarea instituțională și în planul de dezvoltare ERASMUS (pentru proiecte europene) ale C.N.I. Matei Basarab, două direcții strategice sunt promovarea educației digitale dar și stimularea devoltării abilităților de viață din sfera inteligenței emoționale. Este esențial să avem în vedere că școala contemporană nu trebuie să se limiteze la construirea unor competențe profesionale ci și la transmiterea unor abilități de viață, așa numitele soft-skill-uri, pe care elevul le va folosi pentru reușita actuală dar și pentru buna integrare viitoare în societate. Dintre toate orele de curs, cea de consiliere este extrem de dificil de organizat în mod eficient în lipsa unor mijloace adaptate acestei misiuni. În multe situații, profesorii diriginți au solicitat mijloace și materiale digitale care să le permită o abordare mai ușoară a activităților de coaching, ignorate, din păcate, de foarte multe cadre didactice. Totuși, nu trebuie să uităm că pregătirea elevilor pentru viață este un element esențial în reușita lor globală iar în unitățile de învățământ cu rezultate deosebite, presiunea psihologică pe care o resimt elevii este adesea o sursă de stress care le afectează calitatea vieții.
Ca urmare a acestor constatări, considerăm necesară amenajarea unor spații dotate cu mijloace digitale de învățare perfomante care să stimuleze motivația și creativitatea, care să invite și să susțină elevul în învățare, care să fie atragătoare și stimulative. Digitalizarea spațiilor educative este o necesitate, fără a cădea în capcana dependenței sau a disconfortului emoțional. De asemenea, punerea la dispoziție a unor mijloace digitale mobile (videoproiectoare, calculatoare, boxe) dar și a unui set de tehnici/instrumente de lucru pentru coachingul elevului contemporan completează cele spuse mai sus. Ne propune prin acest proiect: amenajarea unui spațiu digital în Școala Gimnazială Anton Pann (dotat cu tablă smart, videoproiector, calculator și boxe), dotarea cu mijloace digitale mobile (videoproiector mobil, calculator, boxe) a comisiei diriginților de la C.N.I. Matei Basarab (unde există deja un spațiu digitalizat de lucru), dotarea cu mobilier multifuncțional al respectivului spațiu și crearea unui site web care să reunească materiale disponibile pentru comisia diriginților din cele două școli.
- Scopul proiectului –
Creșterea motivației pentru învățare și crearea unui mindset pozitiv prin dezvoltarea abilităților emoționale grație digitalizării unor spații de lucru care vor fi folosite de cât mai mulți elevi în timpul orelor de comunicare și orientare: două spații identificate de cele două instituții de învățământ partenere vor fi dotate cu câte un sistem digital adaptat nevoilor fiecărei școli.
- Obiectivele proiectului
l 500 de elevi și 10 cadre didactice folosesc echipamentele digitale până la 31.12.2023 pentru desfășurarea unor activități de comunicare și de consiliere
l 100 de elevi și 4 profesori participă la două ateliere de dezvoltare a inteligenței emoționale, unul organizat de C.N.I. Matei Basarab în noiembrie 2023 și al doilea organizat de Școala Gimnazială Anton Pann în decembrie 2023.
l Cele două unități partenere organizează un schimb de bune practici în septembrie 2023 la C.N.I. Matei Basarab
l 200 de utilizatori vor vizita site-ul și vor vizualiza materiale didactice destinate orelor de consiliere sunt publicate pe site-ul proiectului până la 31.12.2023
- Beneficiarii proiectului și numărul acestora:
- Beneficiari direcți: în primul an școlar, 500 de elevi și 10 cadre didactice vor folosi spațiile de lucru dar, pe termen lung, peste 1500 de elevi și cadre didactice din cele două instituții vor beneficia de aceste spații digitalizate.
- Beneficiari indirecți: Întreagă comunitate locală pentru că vom asigura obținerea unor abilități de comunicare, parte a competențelor cheie definite la nivel european, dar și elemente esențiale în dezvoltarea fiecărui individ- abilități de comunicare în public, lucrul în echipă, utilizarea mijloacelor IT, creativitate, asertivitate. Abilitățile de comunicare și de EQ fac parte din cele 8 abilități cheie definite de UE. Elevii care se sprijină pe un învățământ apropiat de standarde europene vor deveni adulți open minded, cetățeni responsabili și implicați, membri activi ai unei comunități.
- Impactul în comunitate
Cele două școli vor amenaja două spații didactice moderne, digitalizate care să motiveze și care să ofere un standard de lucru la nivel european. O școală modernă este un spațiu care oferă ceea ce așteaptă noua generație de la ea, posibilitatea de a se raporta în mod inteligent la mijloacele digitale de învățare etc. La nivelul percepției mentale, impactul va fi unul motivațional, acela de a permite beneficiarilor să-și reconstruiască pofta de a învăța, diluată de condițiile actuale din România. Școala este un spațiu care transmite beneficiarilor și abilități pentri viață, soft-skill-uri, competențe de care elevii se pot folosi atât în viața profesională cât și în cea personală. Proiectul nostru își propune o reabilitare a spațiului de învățare astfel încât acesta să devină unul motivațional și inspirațional. Pe termen lung, digitalizarea și modernizarea celor două săli va oferi plus valoare celor două instituții de învățământ aflate într-un parteneriat activ și eficient. Prin acest proiect, am putea face pași importanți către standardele educaționale pe care le putem observa la partenerii noștri europeni iar prin aceasta vom contribui la creșterea dimensiunii europene a celor două școli implicate. De asemenea, ideea de parteneriat între două școli de top nu poate fi decât benefică la nivel de imagine socială și impact în mentalul colectiv căci o mare parte din elevii școlii gimnaziale aleg liceul nostru pentru a-și continua studiile. Propunerea de proiect are bătaie foarte lungă și prevede utilizarea mijloacelor digitale pe termen nedeterminat pentru desfășurarea de activități didactice. Motivația este motorul învățării iar pregătirea unor cetățeni activi și implicați dar și a unor persoane în consens cu propria lor persoană este misiunea școlii contemporane. Nu trebuie să uităm că educația trebuie centrată pe obținerea de competențe (iar multe dintre ele vizează astăzi digitalul) dar și pe nevoile reale ale elevului (iar acesta are azi nevoie de reglaj și reechilibrare emoțională). Dacă azi vom fi atenți la aceste nevoi și abilități, mâine societatea noastră va fi în mâinile unor cetățeni echilibrați, implicați și conștienți, capabili să aplice strategii de rezolvare a problemelor, să lucreze în echipă și să înțeleagă nevoile comunitare.