RAPORT PRIVIND A 4-A ÎNTÂLNIRE LTT DIN PROIECTUL ERASMUS+ EMATE2

CU NR. 2018-1-TR01-KA229-058034_4 SCHIEDAM, OLANDA 30.09-05.10.2019

În perioada 30.09-05.10.2019, școala noastră a fost reprezentată de doamnele profesoare VLĂSCEANU DIANA, RADU IONELA şi PRODĂNESCU FABIOLA și de elevele STĂNIȘOR IOANA-ALEXANDRA, BORDEA DARIA și BOBOCU ALEXANDRA, la cea de a patra întâlnire LTT din proiectul Erasmus+ Emate2, organizată în Schiedam, Olanda. Organizația de primire a fost școala LENTIZ Life College, reprezentată de doamna director A.J. De Graaf.

Prima zi a debutat cu vizitarea școlii din Schiedam, unde am fost întâmpinați de colegii profesori, dar și de elevi cu multă prietenie. Am vizitat școala și am intrat în câteva clase unde am stat de vorbă cu profesori și elevi. A urmat prezentarea oficială,  făcută de către directoarea școlii și de coordonatorul din Olanda, Mark Rijsdam,  urmată de  cea a fiecărei echipe, formată din elevii și profesorii care au participat la mobilitatea din Olanda. Echipa din România a oferit conducerii şi echipei – gazdă un cadou simbolic din România. Prânzul l-am servit  la școală cu toții, împreună profesori şi elevi. A fost realizată o întâlnire preliminară cu toți coordonatorii pentru a ajusta eventualele erori ale programului săptămânal propus de echipa olandeză. Am făcut, de asemenea, o plimbare cu barca pe canalele orașului Schiedam și am participat la trei ore de biologie, media și design și SDV. Seara, cina a fost oferită de fundația de baschet YETS. 

În a doua zi, au fost organizate activități în școală, unde am participat la două ore de tehnică și SDV. Orele au fost foarte interesante, testând abilitățile practice ale elevilor, dar și ale cadrelor didactice. De asemenea, am făcut o deplasare la Kinderdijk, unde se află  un grup de 19 mori de vânt, în sudul Olandei. Sunt considerate monument național și sunt sub patronajul UNESCO, din anul 1997. Prânzul l-am servit la școală, de asemenea. După- amiaza, am urcat în EUROMAST, cel mai înalt turn din Rotterdam, dar și din Olanda. Construcția acestuia a început în anul 1960, iar în anul 2004 a fost renovat total.

           A treia zi a debutat cu vizitarea Royal Flora Holland, cel mai mare târg de flori din lume, care se află la Aalsmeer, o localitate situată la sud-vest de Amsterdam, la mică distanță. Aici se licitează flori din întreaga lume, care vin din Europa, Etiopia, Columbia, dar și din Orientul Îndepărtat,  iar clădirea  în care au loc licitațiile  este  a doua cea mai mare din lume, întinzându-se pe o suprafață uriașă. La Royal Flora Holland, se vând zilnic în jur de 20 de milioane de flori, iar pentru noi aceasta a fost o oportunitate de a urmări modul în care decurg licitațiile, dar și de a admira florile care sunt scoase la vânzare.

      Următorul obiectiv al zilei a fost World Horti Center, un important  centru de cercetare și inovare pentru horticultura internațională cu efect de seră, un loc în care studiul, cercetarea şi afacerile converg.  Astfel, World Horti  Center este o şcoală de horticultură şi hrană verde, un  mediu de învățare pentru 1200 de elevi din învățământul secundar, profesional și superior, un centru de cercetare modern pentru tehnologie, sisteme de cultivare, de protecție a culturilor și de reproducție, dar şi o  expoziție, unde, pe tot parcursul anului, peste100 de companii de profil îşi promovează  produsele, fac afaceri şi îşi recrutează viitorii angajaţi. Aici am avut ocazia de a vizita atât sălile de clasă moderne, laboratoarele, cât şi expoziţia.

       Următoarea oprire a fost la Maeslantkering,  o bariera contra furtunilor,  una dintre cele mai mari structuri în mișcare din lume,  controlată de un supercomputer, care se închide automat atunci când Rotterdam este amenințat de inundații. Un ghid specializat ne-a condus în zona destinată vizitării,  oferindu-ne informaţii complexe, atât referitoare la structura, cât şi la modul de funcţionare al acestei construcţii. Astfel, am aflat că a fost construită ca urmarea a puternicelor inundaţii  din 31 ianuarie 1953, când creșterea bruscă a nivelului apei  a dus la inundaţii soldate cu pierderi de peste 1800 de vieţi omeneşti . De atunci,  Țările de Jos au făcut tot posibilul pentru a împiedica  să fie lovite din nou de către un astfel de dezastru natural. Acesta este motivul pentru care au fost construite Lucrările Delta.  Maestlantkering  a fost construită  abia în 1997, iar de atunci porţile uriaşe  au fost închise doar o singură dată,  în noiembrie 2007. Cu toate acestea, bariera este închisă pentru testare o dată pe an, de obicei, la sfârșitul lunii septembrie sau începutul lunii octombrie.

   Ziua s-a încheiat cu  vizitarea Madurodam, unul dintre cele mai populare parcuri în miniatură din lume şi unul dintre cele mai vizitate locuri din Olanda, situat în zona Scheveningen, Den Haag (Haga), la mai puţin de o oră de  Amsterdam. Parcul prezintă arhitectura incredibilă a clădirilor din Olanda, la o scara de comparaţie de 1: 25. Aeroportul Schiphol, Palatul Regal, biserici vechi din Olanda, Kanals şi chiar moara de vânt De Gooyer, sunt prezentate în detaliu şi foarte similare cu originalul.

    În cea de-a patra zi, am plecat de la LENTIZ Life College spre  Kaatsheuvel , unde se află Efteling, un minunat parc de distracții din Țările de Jos, ale cărui atracţii  reflectă elemente din miturile antice și legende, basme, fabule și folclor. Parcul a fost deschis pe 31 mai 1952. A evoluat dintr-un parc natural,    într-un parc tematic de mari dimensiuni, cu un loc de joacă și o pădure Fairytale, capabil  să satisfacă atât copiii,  cât și adulții cu teme culturale alături de  o gamă largă de atracții. Acesta este cel mai mare parc tematic din Olanda și unul dintre cele mai vechi parcuri tematice din lume. 

Ziua de vineri a însumat o serie de activităţi derulate la şcoala –gazdă, Lentiz Life College. Prima parte a zilei a debutat cu o competiţie sportivă între 3 echipe mixte formate din elevi si profesori. Antren, bună – dispoziţie, fairplay, colaborare în atingerea unui scop comun, spirit de echipă – au fost ingredientele a două ore de activităţi sportive intense şi interactive, care au generat bucuria şi preocuparea de a fi primii în competiţia lansată, dar si amuzament. Lecţia de Dutch – învăţare a limbii olandeze – a fost o nouă provocare atât pentru elevi cât şi pentru profesori. Am tradus cuvinte şi expresii uzuale din limba olandeză în limba nativă, care se regăsesc şi în ghidul aplicaţiei Emate 2. După pauză, elevii au participat la o lecţie de gătit utilizând în comunicare cuvinte învăţate anterior la lecţia de limbă olandeză.

          Masa de prânz servită la şcoala-gazdă a reunit toate echipele reprezentative ale celor 6 ţări participante în cadrul proiectului Emate 2, fiind un prânz special cu caracter festiv.

          După-amiaza de vineri am petrecut-o în Rotterdam, descoperind şi admirând obiectivele turistice ale acestui oraş, recunoscute fiind Casele cubice – case mobilate şi muzeu în formă de cub Markthal – o piaţă cu arhitectură modernistă, cu un interior multicolor, a cărei unicitate constă în faptul că are mai multe funcţii – clădire de apartamente ce acoperă o piaţă, magazine, restaurante, un supermarket şi o parcare subterană.

            Ultima zi petrecută în Olanda a continuat cu explorarea atracţiilor turistice din Amsterdam, un oraş compact şi fermecător cosmopolit. Arhitectura oraşului îmbină într-un mod inedit noul cu vechiul, iar mulţimea pestriţă, mimii amuzanţi, vânzătorii ambulanţi şi forfota trecătorilor animă într-un mod spectaculos atmosfera. Piaţa Dam este cel mai aglomerat loc din oraş, de unde se pot vedea Palatul Regal şi o biserică în stil gotic.

               Olanda este o ţară cu un specific aparte, uimitoare, fascinantă și fermecătoare, recunoscută pentru celebrele mori de vânt  si lalele, dar şi pentru peisajele unice şi oamenii frumoşi care însufleţesc aceste locuri binecuvântate.

Manager proiect,

Prof. Petcu Ana

Întocmit,

Prof. Diana Vlăsceanu        

Prof. Ionela Radu                                                

Prof. Fabiola Prodănescu                                

spacer